•DASAR
PENDIDIKAN KEBANGSAAN
•Menggunakan acuan tempatan dengan memperkasakan dari segi bahasa pengantar, sukatan matapelajaran dan
kurikulumnya
•Terkandung dalam Penyata Razak 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957
•Semakan semula ordinan yang menghasilkan Penyata
Rahman Talib 1960
•Kemudian dimaktubkan sebagai Akta Pelajaran 1961.
•Jawatankuasa Kabinet ditubuhkan untuk mengkaji semula Dasar Pendidikan supaya mencapai
objektif perpaduan dan memenuhi keperluan negara.
•Laporan Jawatankuasa itu telah diterbitkan pada tahun 1979
PENDIDIKAN
•satu proses atau aktiviti sama ada berlaku secara formal atau tidak formal yang bertujuan menghasilkan perubahan di dalam diri setiap ahli masyarakat
•satu proses atau aktiviti sama ada berlaku secara formal atau tidak formal yang bertujuan menghasilkan perubahan di dalam diri setiap ahli masyarakat
LATAR BELAKANG
ØSebelum
kedatangan
British ke
Tanah Melayu,
sistem
pendidikan
ini
berbentuk
tidak
formal.
ØPedagang
Arab – membina
sekolah² pondok
terutama
di Perlis,Kedah,Melaka,Terengganu
& Kelantan.
ØMengajar
pelajaran
agama seperti
baca
al-Quran,Tajwid,Tafsir,Hadis,Fiqah
& Tauhid.
ØSelepas
kemasukan
British, sistem
pendidikan
Melayu
diperkenalkan.
Akibat
dasar
‘pecah
& perintah’
, pendidikan
antara
kaum
Melayu
terpisah.
ØSekolah
Vernakular
Melayu
ditubuhkan
pada
tahun
1856.
§Sekolah
Melayu
§Sekolah
Cina
§Sekolah
Tamil
SISTEM PENDIDIKAN SEBELUM KEMERDEKAAN (ABAD 18-19)
SISTEM
PENDIDIKAN SEBELUM KEMERDEKAAN:
SEBELUM KEDATANGAN BRITISH KE TANAH MELAYU
Sistem
Pondok (KEAGAMAAN)
Ciri-ciri:
• Menyampaikan
mesej
keagamaan
melalui
pembelajaran
di
kalangan bangsawan.
•
Menyampaikan nilai-nilai
moral melalui
teknik
cerita
penglipurlara.
Kurikulum:
• Tidak
jelas
dan
kebanyakannya
bersifat
penterjemahan
kitab-kitab Pengajian
Islam yang berbahasa
Arab.
•
Subjek
yang diajar
berkaitan
akidah,
ibadah
dan
akhlak.
SISTEM
PENDIDIKAN DI ZAMAN PENJAJAHAN BRITIS FASA 1
(1821 –
1945)
SISTEM
VERNAKULAR
Ciri-ciri:
ðDasar
British lebih kepada menjaga dan memelihara penguasaannya ke atas
Tanah Melayu tanpa melihat keperluan dan aspirasi rakyat
ðPengenalan 5 sistem persekolahan:
.Sekolah Agama
.Sistem Vernakular Melayu
.Sistem Vernakular Cina
.Sistem Vernakular Tamil
.Sistem Aliran Inggeris
ðBersifat perkauman dan kedaerahan serta tidak memiliki dasar
pendidikan yang khusus.
ðTidak memuaskan: kurikulum, matlamat, sistem
P&P dan Geografi
SISTEM PENDIDIKAN SELEPAS TAHUN 1970
Matlamat-
•Memperbaharui kurikulum agar dapat memenuhi keperluan pembangunan negara dari segi perusahaan, ekonomi dan kemajuan Sains serta Teknologi.
KURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH RENDAH (KBSR )
ØDiperkenalkan
pada 1983
Ø
Memastikan perkembangan murid secara menyeluruh
dengan penekanan kepada
kemahiran-kemahiran asas 3M.
Ø
Memberi setiap murid peluang yang sama untuk mendapat
kemahiran, pengetahuan
nilai bagi mengembangkan bakat,
minat dan daya kreatif.
KURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH RENDAH
· Struktur KBSR terdiri daripada tiga bidang asas
iaitu:
· bidang komunikasi, manusia dan alam
sekelilingnya dan perkembangan diri individu.
· Tiga bidang ini terbahagi kepada enam komponen
iaitu :
I.Kemahiran asas
II.Kerohanian, nilai dan sikap
III.Kemanusiaan dan persekitaran
IV.Kemahiran hidup
V.Kesenian, rekreasi dan kesihatan
VI.Ko-kurikulum
No comments:
Post a Comment